12 رفع حل مشکل اتصال به شبکه اینترنت- قسمت اول

رفع مشکل اتصال به شبکه اینترنت، روش های برطرف کردن مشکل اتصال به اینترنت در ویندوز 10، مشکل اتصال به اینترنت با وایفای، وصل نشدن به اینترنت، روش های برطرف کردن خطای مرورگر در ویندوز 10، عدم وصل شدن به اینترنت با وجود اتصال وایفای، خاموش شدن چراغ اینترنت مودم، مشکل کانکت نشدن ویندوز 10 به اینترنت، تنظیمات اینترنت در ویندوز 10، مشکل اتصال به وایفای در ویندوز 10، وصل نشدن ویندوز 10 به وایفای، عبارات مشابه زیادی که زمان جستجوی مشکل اتصال به اینترنت در موتورهای جستجوگر با آن برخورد می کنیم. در این مقاله سعی داریم نکات مهمی را برای رفع مشکل اتصال به اینترنت معرفی کنیم.

این روزها با افزایش تجهیزات هوشمند منازل، پلتفرم های بازی آنلاین و خدمات ویدیو و خلاصه اپلیکیشن های ارتباط اجتماعی و غیره؛ داشتن یک اتصال اینترنت قوی در منزل اهمیت زیادی پیدا کرده است. اگر موقع بازی اینترنت کند بوده و بازی با گت و کند پیش می رود، اگر دانلود یک فایل موزیک زیاد طول می کشد، به احتمال زیاد مشکل از سمت شما است و نه از شرکت ارائه کننده خدمات اینترنت (Internet Service Provider (ISP)). بنابراین قبل از اینکه به شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت مراجعه کنید و درخواست کانفیگ مجدد و چک آپ داشته باشید، بهتر است خودتان از نکات زیر استفاده کرده و اتصال به اینترنت خود را چک کنید.

 

آیا می توانید تست پینگ انجام دهید؟

برای اینکه بفهمید به اینترنت وصل هستید و کامپیوتر یا لپ تاپ شما به شبکه وصل است، بهتر است یک تست پینگ (Ping test) انجام دهید. برنامه های رایگان زیادی برای انجام پینگ در دسترس است، اما راحتترین راه برای پینگ یک وبسایت با استفاده از ویندوز در باز کردن کامند پرامپت و نوشتن آدرس IP بعد از دستور پینگ است، اگر می خواهید سایتی را پینگ کنید.

اگر آدرس IP را نمی دانید، می توانید آدرس کامل را تایپ کنید. مثلا برای پینگ کردن وبسایت گوگل یا پلکسا می توانید کامند پرامپت ویندوز 10 را باز کرده و دستور زیر را در کامند پرامپت اجرا کنید:

Ping google.com
Ping easy.parastar.info

این عمل یک بسته داده کوچک به سایت هدف ارسال کرده و سرعت اتصال به آن سایت را به میلی ثانیه اندازه گیری می کند. اگر تست موفق باشد، بایستی نتیجه اندازه گیری زمان را در پنجره کامند پرامپت مشاهده کنید. اگر دستور پینگ موفق نبود، وبسایت دیگری را تست کنید. بخاطر داشته باشید که همه وبسایت ها دستور پینگ را قبول نمی کنند. اگر در کل نتیجه ای نگیرید، مودم یا روتر شما مشکل دارد، یا بسته اینترنتی شما تمام شده است و ارائه دهنده خدمات سرویس شما را مسدود کرده است.

آیا روتر شما روشن است؟

اگر در کل نمی توانید به اینترنت وصل شوید، به چراغ های نشانگر مودم وایفای یا روتر خود نگاهی بیاندازید. اگر هیچکدام از چراغ های نشانگر مودم وایفای روشن نباشد، احتمالا مودم به برق وصل نیست یا به علتی برق مودم قطع است. دو شاخه مودم خود را از پریز خارج کنید و یک یا دو دقیقه بعد مجددا وصل کنید. مطمئن شوید که کلید وایفای روشن است. اگر هنوز چراغ های مودم روشن نمی شود، ممکن است آداپتور، کابل یا مسیر برق قطع یا سوخته باشد. اگر از کابل DSL استفاده می کنید، بایستی ورود برق به روتر وایفای را نیز چک کنید.

وضعیت وایفای خود را چک کنید

اگر هم مودم و هم روتر دارید، اطمینان حاصل کنید که درست کار می کنند. ابتدا چراغ های LED مودم خود را چک کنید. آیا چراغ پاور مودم وایفای روشن است. آیا چراغ لینک یا آنلاین یا در بعضی وایفای ها چراغ DSL روشن است. اگر چراغ پاور یا DSL وایفای روشن نباشد، یکبار وایفای را خاموش کرده و چند لحظه صبر کنید و مجددا روشن کنید. اگر چراغ پاور روشن شد، چراغ اینترنت یا WLAN را چک کنید.

در بیشتر مودم های وایفای چهار چراغ LED نشانگر عملکرد وایفای وجود دارد. این چراغ ها به ترتیب شامل Power، DSL، Internet و چراغ WLAN می باشند. در صورت عملکرد صحیح و سالم بودن وایفای، چند لحظه بعد از روشن کردن وایفای، بایستی این چهار چراغ روشن باشند که بتوانید از اینترنت استفاده کنید.

در بیشتر مودم های وایفای چراغ ها همه سبز رنگ بوده و چراغ اینترنت در زمان فعالیت چشمک می زند. اگر چراغ ها روشن است و اتصال اینترنت ندارید، دو وضعیت ممکن است رخ داده باشد: یا بسته و ترافیک ماهیانه شما تمام شده است و یا اتصالات مودم قطعی دارید. به همین خاطر کلیه اتصالات وایفای خود را جدا کرده و بعد از 20 ثانیه مجددا اتصالات را وصل کرده و وایفای خود را روشن کنید.

تغییر کانال اتصال

روترها می توانند یکی از 14 فرکانس یا کانال ارسال و دریافت داده مورد استفاده در باند 2.4GHz را استفاده کنند. بیشتر این کانال ها همپوش هستند، اما کانال های 1، 6 و 11 همپوش نبوده و بیشتر مواقع مورد استفاده قرار می گیرند. اگر اتصال وایفای شما در مکان پر نویز باشد، ممکن است تداخل کانال رخ دهد. با تغییر کانال وایفای از کنسول مدیریت روتر، می توان آن را تغییر داد و یا به حالت خودکار تنظیم کرد و یا به کانال دیگری ست کرد و بهبود اتصال را تجربه کرد.

آیا اتصالات سیم و کابلی سالم است؟

قبل از اینکه وایفای را ریست کرده یا تعویض کنید، اتصالات وارده به اتاق خود را چک کنید. اطمینان حاصل کنید که کابل تلفن یا اتصال اینترنت سالم باشد و اتصالات محکم و سالم داشته باشد. کابل تلفن گره نخورده، شل نباشد یا پوسته نداده باشد. اگر از اسپلیتر استفاده می کنید، اطمینان حاصل کنید که اتصالات محکم است و درست وصل شده باشد.

وایفای خود را ریست کنید

اگر اقدامات فوق مشکل اتصال به اینترنت را رفع نکرد، مودم وایفای خود را ریست کنید تا به تنظیمات کارخانه برگردد و نصب تازه ای انجام شود. در اکثر مودم های وایفای این کار با فشردن دکمه کوچکی در پشت پنل مودم انجام می شود. دکمه ریست را زده و چند ثانیه نگهدارید (حداقل 7 ثانیه) تا زمانیکه چراغ LED شروع به چشمک زدن بکند. زمانی که ریست انجام شد، از دیسک وایفای یا نرم افزار تحت وب آن استفاده کرده و روتر یا وایفای خود را مجددا نصب و کانفیگوره کنید.

مهتاب جهاندار
ارسال دیدگاه