ویژگی هایی که برای پلی استیشن 5 سونی تایید شد-قسمت دوم

شرکت سونی پیشتر بود که کنسول پلی استیشن 5 را رسما معرفی کرد. کنسول بازی که مشخصات کلیدی قابل توجهی داشته و مدلی معمولی نیست. مدت زمان زیادی تا عرضه رسمی کنسول‌های نسل بعدی سونی و مایکروسافت، یعنی پلی‌ استیشن ۵ (PlayStation 5) و ایکس‌باکس سری ایکس (Xbox Series X) باقی نمانده است. شاید هم‌اکنون بتوانیم بگوییم که مایکروسافت در زمینه بازاریابی و معرفی کنسول خود، یک قدم جلوتر از سونی است چرا که در رویداد The Game Awards 2019، شاهد رونمایی از مدل و ظاهر نهایی کنسول ایکس‌باکس سری ایکس بودیم و حتی جزئیاتی از توان پردازشی و سخت افزار این کنسول نیز منتشر شده است.

با این حال در طرف دیگر، سونی تا به حال مدل نهایی کنسول پلی‌ استیشن ۵ را نمایش نداده و در ماه‌های اخیر، روزهای تقریبا ساکتی را پشت سر گذاشته است. با این حال، همان طور که پیش از این وعده داده شده بود، در رویداد CES 2020، شرکت سونی یک سری از ویژگی‌های کنسول نسل نهمی خود را تایید کرد. شاید با توجه به اطلاعات قبلی، از تمام این جزئیات خبر داشتیم و شنیدن این اخبار جدید برایمان تازگی خاصی ندارد اما همین اطلاعات کلی و تایید شده (که قطعا علاقه مندان و حرفه‌ای های سخت افزار را راضی نمی‌کند)، می‌توانند فضا را برای صحبت بیشتر در مورد آن‌ها، باز کنند.

کنسول پلی استیشن 5 قوی تر از همیشه

یکی دیگر از ویژگی‌های کنسول پلی استیشن ۵، بهره گیری از فناوری Ray Tracing یا رهگیری پرتو است. در گذشته تصور می‌شد که سونی و مایکروسافت در کنسول‌های نسل بعدی خود، از Ray Tracing نرم افزاری و شبیه سازی شده استفاده می‌کنند اما هر دوی این شرکت‌ها تاکید دارند که رهگیری پرتوی کنسول‌های نسل بعدی آن‌ها، کاملا مبتنی بر سخت افزار است. برای کسانی که از این فناوری اطلاعاتی کافی در اختیار ندارند، بد نیست توضیحاتی را ارائه نماییم. Ray Tracing در واقع یک روش نوین و بسیار پیشرفته برای رندر کردن سایه‌ ها، نورپردازی‌ و بازتاب‌ها درون یک صحنه است. اصل و اساس این فناوری جدید نبوده و بسیاری از فیلمسازان و انیمیشن سازان در گذشته با استفاده از این تکنیک رندر، صحنه‌های زیبا و سینمایی بسیاری را خلق کرده‌اند. نکته جدید برای فناوری Ray Tracing، حضور Real Time آن درون بازی‌های ویدیویی است که تا پیش از کارت‌های گرافیک سری RTX 20 شرکت انویدیا (Nvidia) دیده نشده بود.

استفاده از تکنیک Ray Tracing، به طور کلی نیازمند سرورهای گسترده برای پیش رندر (Pre Render) کردن گرافیک است و همین موضوع باعث می‌شود تا فکر پردازش این فناوری به صورت Real Time، تا همین چند سال پیش به مانند یک رویا به نظر برسد اما حالا با پیشرفت فناوری و تکنولوژی، می‌توانیم Ray Tracing را درون خانه‌ها، درون جعبه کنسول یا کیس خود داشته باشیم و از آن لذت ببریم. به شکل خلاصه، Ray Tracing یک تکنیک رندرینگ است که افکت‌های نورپردازی بسیار واقع گرایانه‌ ای تولید می‌کند؛ یک الگوریتم که می‌تواند پرتو نور را دنبال کرده و نحوه تعامل نور با اشیا و عناصر مصنوعی و مجازی را به مانند فیلم‌ های CGI تعیین نماید و استفاده از تکنیک‌های شبیه سازی و مواردی مانند Screen Space Reflection و Global Illumination (به شکل سنتی) را به کلی بی معنی می‌سازد. حالا به لطف این فناوری، نورپردازی، نحوه تعامل نور با محیط، بازتاب‌ها و سایه‌ها بسیار بهتر و به شکل کاملا واقع گرایانه به نظر می‌رسند. استفاده از Ray Tracing در پلی استیشن ۵ قطعا می‌تواند فضای گرافیکی و بصری جدیدی را برای سازندگان و البته بازی‌بازان به وجود آورد و صحنه‌ها و نماهای چشمگیری را خلق نماید. البته این فناوری، پر هزینه و پر تقاضا است و باید ببینیم سازندگان و توسعه دهندگان چه راه‌هایی برای مهارِ این تقاضا پیدا می‌کنند.

پلی استیشن

در بحث صدا و ویژگی‌های صوتی کنسول پلی استیشن ۵، سونی در CES 2020 از عبارت ۳D Audio Sound اشاره کرد که طبق اطلاعات منتشر شده در گذشته، به نظر می‌رسد که مهندسان این شرکت برروی ویژگی‌های صوتی و صدای بازی‌های ویدیویی برای غرق شدن بیشتر بازی‌باز درون تجربه بازی‌ها، استفاده کرده‌اند. آقای مارک سرنی، مهندس و طراح کنسول‌های سونی، در گذشته توضیح داده بود که از روش‌های جدیدی برای صدا و صوت در پلی‌ استیشن ۵ استفاده شده و برای توصیف این راه‌ها و مهندسی جدید، از جمله «استاندارد طلایی جدید» استفاده کرده بود. هنوز نمی‌دانیم که آیا این صدای سه بعدی و تازه مهندسی شده، با کدام یک از موارد خروجی هدفون، خروجی صدای HDMI از تلویزیون یا خروجی صدای Optics (برای دریافت صدای ۵٫۱ و ۷٫۱) سازگاری دارد و در کدام یک از این گزینه‌ها، بیشترین تاثیر خود را نشان می‌دهد اما مطمئنیم تحول خوب و تاثیر گذاری در زمینه صدا و صوت در پلی‌ استیشن ۵ شاهد خواهیم بود.

در انتها، به آخرین ویژگی اشاره شده در CES 2020 می‌رسیم که درایو Ultra HD Bluray محسوب می‌شود. طبق اطلاعاتی که در گذشته منتشر شده، می‌دانیم که دیسک درایو کنسول پلی استیشن ۵ از دیسک‌های بلوری ۱۰۰ گیگابایتی پشتیبانی می‌کند که به سازندگان و توسعه دهندگان اجازه می‌دهد اطلاعات و داده‌های بیشتری را درون دیسک فیزیکی ذخیره نمایند. اما یکی از ویژگی‌های جالب و تایید شده‌ی این دیسک درایو، کار کردن آن به عنوان یک بلوری پلیر (Bluray Player) است؛ به این معنی که شما می توانید فیلم‌های بلوری ۴K را درون کنسول خود قرار داده و آن‌ها را تماشا نمایید.

فناوری نوین گرافیکی

بد نیست بدانید که کنسول نسل هفتمی سونی، یعنی پلی‌استیشن ۳ نیز دارای چنین قابلیتی بود و در واقع در آن زمان یکی از بلوری پلیر‌های ارزان قیمت نیز به شمار می‌رفت اما راهکار سونی با پلی‌ استیشن ۴، تغییراتی کرد و در این کنسول، قابلیت پخش دیسک‌های بلوری وجود نداشت. با این حال، به نظر می‌رسد که درایو موجود در پلی استیشن ۵ می‌تواند به یکی از ویژگی‌های خوب این کنسول تبدیل شود و کاربران را راضی نماید. البته از آن جایی که رفته رفته، بازار محصولات و بازی‌های فیزیکی رو به افت و کوچک شدن است و همه چیر به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود (تا جایی که مایکروسافت یک ایکس‌باکس وان کاملا دیجیتال و بدون دیسک درایو عرضه کرد)، باید ببینیم که استقبال از درایو بلوری همه کاره‌ی پلی استیشن ۵ چگونه خواهد بود؟

با این که در این مطلب به بررسی ویژگی‌های تایید شده‌ی کنسول پلی‌ استیشن 5 در رویداد CES 2020 پرداختیم، اما فراموش نکنید که این تمام ویژگی‌ها و خصوصیات کنسول نسل بعدی سونی به شمار نمی‌رود. ما می‌دانیم که قابلیت‌های دیگری مانند قابلیت پشتیبانی از نسل گذشته یا Backward Compatibility در این کنسول وجود خواهد داشت که می‌توان با استفاده از آن، بازی‌های پلی استیشن ۴ را اجرا کرد. اما هنوز مشخص نیست که آیا این قابلیت، از پسِ اجرای عناوین نسل‌های گذشته سونی (بازی‌های پلی‌ استیشن ۳ و پلی‌ استیشن ۲ و پلی استیشن ۱) برمی‌آید یا خیر. در انتها و به عنوان نتیجه گیری، می‌توانیم به جرئت بگوییم که این اطلاعات تایید شده، واقعا برای رسانه‌های تخصصی و تحلیلگران سخت افزاری و نرم افزاری کافی نیستند و قطعا برای انتشار اطلاعات جزئی‌تر و دقیق‌تری انتظار می‌کشیم. طبق گزارش‌های منتشر شده، ممکن است در ماه بعدی میلادی (ماه فوریه)، شاهد رونمایی رسمی و اصلی از پلی‌ استیشن ۵ باشیم و در صورت رخ دادن چنین اتفاقی، به بررسی اطلاعات منتشر شده خواهیم پرداخت.

مهتاب جهاندار
ارسال دیدگاه