شبکه تحویل محتوا

شبکه تحویل محتوا (CDN )  چیست ؟

توضیح شبکه تحویل محتوا

شبکه تحویل محتوا (CDN) یک شبکه توزیع شده جهانی از سرورهای وب یا نقاط حضور (PoP) است که هدف آن ارائه سریعتر تحویل محتوا است.

محتوا در CDN تکثیر و ذخیره می شود تا کاربر بتواند به داده های ذخیره شده در مکانی که از نظر جغرافیایی به کاربر نزدیک است دسترسی پیدا کند. این روش متفاوت (و کارآمدتر) از روش سنتی ذخیره محتوای فقط در یک سرور مرکزی است.

یک مشتری برای جلوگیری از گلوگاه های نزدیک به آن سرور ، به یک نسخه از داده های نزدیک به خودش دسترسی پیدا می کند ، در حالی که همه سرویس گیرنده ها به همان سرور مرکزی دسترسی ندارند.

سرعت بارگیری محتوای بالا = تجربه کاربری مثبت. اگر تمام داده ها در یک سرور مرکزی قرار داشته باشند ، سرعت محدود بارگذاری بر تجربه کاربر تأثیر منفی می گذارد. هرچه فاصله بین دو شی در ارتباط بیشتر باشد (در این حالت کاربر و سرور) ، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا محتوا به هر یک از این دو برسد.

به بیان ساده تر ، هدف از CDN بهبود تجربه کاربر و ارائه کارآمدتر استفاده از منابع شبکه است. ارائه دهندگان محتوا مانند شرکت های رسانه ای و فروشندگان تجارت الکترونیکی به اپراتورهای CDN پول می دهند تا محتوای آنها را به مخاطبان خود یعنی کاربران نهایی تحویل دهند. به نوبه خود ، CDN به ISP ها ، شرکت های مخابراتی و اپراتورهای شبکه برای میزبانی از سرورها در مراکز داده خود پرداخت می کند.

دو مکانیسم اصلی که نحوه عملکرد شبکه تولید محتوا  CDN را توضیح می دهد

  1. محتوای مهم را به مراکز داده متعدد و توزیع شده جهانی توزیع کنید تا به کاربران نهایی نزدیکتر باشد و در نتیجه سریعتر بارگیری شود.
  2. از بهینه سازی سرور بر اساس نوع محتوا استفاده کنید تا آن محتوا را با بیشترین بهره وری به کاربر برسانید.

به غیر از عملکرد بهتر ، CDN ها همچنین ترافیکی را که مستقیماً از زیرساخت اصلی منبع ارائه دهنده محتوا ارائه می شود تخلیه می کنند و در نتیجه باعث صرفه جویی در هزینه احتمالی ارائه دهنده محتوا می شوند. آنها همچنین در برابر حملات DDoS موثر هستند ، زیرا زیرساخت های توزیع شده سرور گسترده خود را برای جذب حجم حمله فراهم می کنند.

مکان برای سرعت تحویل محتوا کلیدی است. هرچه کاربر از سرور محل نگهداری محتوا دورتر باشد ، مدت بیشتری طول می کشد تا محتوا به کاربر برسد ، و این به نوبه خود بر تجربه کاربر تأثیر منفی می گذارد.

معماری CDN و مولفه های کلیدی

در اینجا یک مدل ساده از شبکه تحویل محتوا ، اجزای اصلی آن و نقش آنها در زیر توضیح داده شده است:

ارائه دهنده محتوا: نهادی که محتوا را تحویل می دهد.

مجوز: ارائه دهنده محتوا به CDN Provider اجازه تحویل محتوا را می دهد.

گزارش نویسی: ارائه دهنده محتوا برای ارزیابی کیفیت خدمات ارائه دهنده CDN و دسترسی به سایر داده های مربوطه ، تجزیه و تحلیل عملکرد را از ارائه دهنده CDN می خواهد.

منبع: ارائه دهنده محتوا نسخه ای از محتوا را ارسال می کند.

محتوا: اطلاعات دیجیتالی ایجاد شده و یا مجاز به توزیع

درخواست: کاربر از ارائه دهنده محتوا درخواست می کند داده ها (محتوا) را مشاهده یا ذخیره کند.

ارائه:  CDN مطالب را به کاربر تحویل می دهد.

کاربر: نهاد درخواست کننده داده (محتوا) از Content Provide است.

مولفه های اصلی در معماری های شبکه تحویل محتوا  CDN

گره های تحویل: هدف اصلی ، ارائه محتوا به کاربر نهایی است. Delivery Nodes سرورهایی هستند که دارای حافظه پنهانی هستند که یک یا چند برنامه تحویل محتوا را اجرا می کنند. آنها معمولاً تا حد امکان نزدیک به کاربر نهایی قرار دارند. محتوا می تواند به صورت دستی در این گره ها (Push CDN) ذخیره شود ، یا گره های تحویل می توانند محتوا را از گره های مبدا بر اساس قوانین انقضا ازحافظه پنهان (Pull CDNs) تقاضا کنند. مزیت Push CDN این است که محتوا فوراً در دسترس کاربران متقاضی آن قرار می گیرد.

 مزیت Pull CDN این است که آنها به طور خودکار از ارائه دهنده محتوا مطالبه می کنند. عیب اصلی آن سرعت تحویل اولیه محتوا است: وقتی کاربر برای اولین بار محتوا می خواهد ، سرعت تحویل به اندازه ای خواهد بود که انگار ارائه دهنده محتوا از شبکه تحویل محتواCDN  استفاده نکرده است. بعد از این درخواست اولیه ، سایر کاربران مستقر در همان موقعیت جغرافیایی یا نزدیک به کاربر اصلی که درخواست کرده است ، می توانند بلافاصله به محتوا دسترسی پیدا کنند زیرا محتوا در گره تحویل پنهان می شود.

گره های ذخیره سازی: هدف اصلی ، ذخیره نسخه هایی از داده های اصلی است که در گره های تحویل توزیع می شود. گره های ذخیره سازی را می توان در یک مدل سلسله مراتبی مستقر کرد تا امکان ذخیره سازی لایه ای را فراهم کند.

گره های مبدا: اینها منابع اصلی محتوایی هستند که توزیع محتوا را در کل شبکه یا زیرساخت های مالک محتوا امکان پذیر می کنند.

گره کنترل: هدف اصلی میزبانی از اجزای مدیریت ، مسیریابی و نظارت بر CDN است.

گره های CDN

گره های CDN معمولاً در چندین مکان مستقر می شوند. از مزایای آن می توان به کاهش هزینه های پهنای باند ، بهبود زمان بارگذاری صفحه یا افزایش در دسترس بودن محتوای جهانی اشاره کرد. تعداد گره ها و سرورهای تشکیل دهنده CDN بسته به نوع معماری متفاوت است. با برخی از آنها به هزاران گره با ده هزار سرور در بسیاری از نقاط حضور از راه دور (PoP) رسیده است. برخی دیگر یک شبکه جهانی ایجاد می کنند و تعداد کمی PoPs جغرافیایی دارند.

3 محتوای اصلی در شبکه تحویل محتوا CDN

  • محتوای پویا: محتوایی که توسط سرور وب با استفاده از هر یک از چندین زبان برنامه نویسی وب رایج مانند php ، ruby ​​یا java تولید می شود.
  • محتوای ثابت: محتوایی که معمولاً خیلی تغییر نمی کند و نیازی به تولید ندارد. تصاویر ، CSS و JavaScript و غیره.
  • پخش جریانی مطالب: فیلم ها یا فایل های صوتی که از طریق کنترل مرورگر وب پخش می شوند.

اندازه هر یک از اینها متفاوت است. مدت زمانی که طول می کشد تا بایت های جداگانه داده ها از سرور در نقطه مبدا به کاربر نهایی منتقل شوند ، به عنوان “تأخیر” شناخته می شود که با میلی ثانیه (میلی ثانیه) اندازه گیری می شود. محتوای وب سریع به معنای تأخیر کم است. در مورد مرور وب تلفن همراه ، عامل تأخیر حتی یک معامله بزرگتر است. تحویل محتوای تلفن همراه به یک استراتژی بهینه سازی بسیار بهتر و تهاجمی تر نیاز دارد.

تعدادی تحقیق از یاهو ، گوگل و دیگران انجام شده است که نشان می دهد به اندازه 10٪ کاهش نرخ تبدیل در هر ثانیه اضافی از زمان بارگذاری صفحه باعث از دست رفتن زمان زیادی می شود که زمان طلاست. CDN برای کمک به حل هر دو مسئله فوق الذکر ساخته شده است. تأخیر تا حد زیادی کاهش می یابد ، و محتوا به شیوه بهتری ارائه می شود.

مزایای شبکه تحویل محتوا

اینترنت مبتنی بر برنامه ، ارائه دهندگان محتوا ، ناشران محتوا و فروشندگان آنلاین را بیشتر و بیشتر مجبور می کند تا ناوبری را ساده کرده و تجربه کاربر را بهبود بخشند ، در درجه اول زمان بارگذاری صفحه وب سایت آنها. فقط یک ثانیه تأخیر می تواند باعث کاهش 7 درصدی در تبدیل مشتری شود ، که این ضرر زیادی است. اینجاست که شبکه تحویل محتوا (CDN) برای علاقه مندان به اتصال جهانی اینترنت بسیار ضروری است.

در اینجا دلایلی وجود دارد که نشان می دهد چرا اجرای CDN در اکوسیستم تجاری شما چیزی است که شما باید در نظر بگیرید:

دسترسی جهانی: شبکه های تحویل محتوا با عبور از چندین نقطه حضور (PoPs) ، مشکل منبع و مقصد محتوا را در دسترس قرار می دهند. این معاملات جهانی تجارت را تسهیل می کند و آشفتگی ها (معاملات کند یا ناموفق) را از بین می برد.

جهانی شدن اولین قدم برای کسب و کار آنلاین با کیفیت بالا است.

تجزیه و تحلیل داده های خودکار: معمولاً ارائه دهندگان CDN هزینه خدمات خود را براساس حجم داده دریافت می کنند .آنها اغلب به ازای هر گیگابایت داده تحویل داده شده هزینه دریافت می کنند. این شامل تجزیه و تحلیل داده ها است. بیشترین سوالات جستجو شده ، زمان ، مکان و غیره. تجزیه و تحلیل داده ها به شرکت ها این امکان را می دهد تا مدل کسب و کار خود را بهبود بخشند و ببینند کدام روش ها کار می کنند ، کدام ها موثر نیستند و کجا فرصت رشد دارد.

تاخیر کمتر: CDN ها از سرورهای قابل دسترسی جهانی استفاده می کنند و مطالب را تکثیر می کنند. کاربران نهایی آنها معمولاً نسبت به سرورهای اصلی به PoPs نزدیکتر هستند و این باعث تأخیر در تحویل محتوا می شود.

سایر مزایای برتر شبکه تحویل محتوا CDN

نقاط حضور پراکنده: اگر سرور اصلی یک شبکه کل قاره دور از مشتری واقع در آسیا باشد ، هنگامی که مشتری پرس و جو انجام می دهد ، تحویل محتوا کند خواهد بود. به همین دلیل ، CDN ها از سرورهایی استفاده می کنند که در نزدیکی موقعیت جغرافیایی کاربر نهایی قرار دارند. این امر سرعت تحویل محتوا را به میزان قابل توجهی تسریع می کند.

نرخ پایین ازدحام شبکه: این مورد ساده است . وقتی میزان ازدحام کمتر است ، عملکرد بهتر است. ازدحام شبکه اغلب زمانی اتفاق می افتد که تعداد زیادی از کاربران می خواهند به طور همزمان به یک وب سایت دسترسی پیدا کنند. امکان هدایت کاربران به محتوای تکثیر شده منجر به ازدحام شبکه کمتر ، عملکرد برتر در کل و تجربه کاربری بهتر می شود.

محافظت در برابر حملات DDoS: هدف از حملات DDoS فقط در دسترس نبودن وب سایت به طور موقت نیست. هدف آنها کاهش اعتماد به شرکتی است که وب سایت مورد نظر را اداره می کند ، بر افکار عمومی در مورد ارائه دهندگان CDN و سایر خدمات مرتبط تأثیر منفی می گذارد. همه اینها لاجرم به ضررهای مالی منجر می شود.

افزایش قابلیت اطمینان: احتمال اینکه محتوای تحویل داده شده از طریق CDN ها کیفیت بهینه را در مقایسه با محتوای ارائه شده از طریق منابع دیگر حفظ کند ، بسیار زیاد است. شبکه تحویل محتوا CDN به گونه ای طراحی شده است که مطالب با سرعت بیشتری توزیع شود. این باعث می شود اطلاعات واقعی به اشتراک گذاشته شده قابل اعتمادتر باشند ، که تأثیر مثبتی بر رضایت مشتری دارد.

به غیر از موارد برتر ، در اینجا لیستی کوتاه از مزایای دیگری است که شبکه تولید محتوا  CDN می تواند به وب سایت ارائه دهد که می تواند عملکرد سایت و تجربه کاربر را تا حد زیادی بهبود بخشد:

  • برای هر 100 میلی ثانیه بهبود زمان بارگیری صفحه ، درآمد شما 1٪ افزایش می یابد.
  • حفظ مشتریان بیشتر (آنها رضایت بیشتری دارند)
  • ترافیک قابل کنترل تر
  • حداکثر در دسترس بودن محصول شما
  • تحویل آسان فیلم ، محتوای غنی صوتی
  • وب سایت تعاملی تر و بدون هزینه و از دست ندادن بازدید کنندگان به دلیل تأخیر
  • دسترسی آسان به مشتریان تلفن همراه
  • معیارهای خود را تنظیم کنید تا بهترین عملکرد ممکن را برای وب سایت خود داشته باشید.
  • مقیاس پذیری بیشتر برای کسب و کار شما . شما می توانید آن را به همان اندازه که می خواهید رشد دهید.
  • هزینه های سربار کمتر:  CDN مجبور به پرداخت هزینه خدمات گران قیمت به ارائه دهندگان متعدد است. محتوای توزیع شده از طریق این شبکه ها فقط با کمک یک ارائه دهنده در سراسر جهان در دسترس است. در صورت نیاز مشتریان و پرداختن به این مشکلات ، مشکل در دسترس بودن محتوا برای شما حل می شود و مشتریان می توانند ترافیک اینترنت را به گره های تحویل بیشتری اختصاص دهند.

شرکت های شبکه تحویل محتوا

این صنعت در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته است ، زیرا اهمیت CDN نیز افزایش یافته است. بازار CDN در سال 2018 معادل 9.24 میلیارد دلار ارزش گذاری شده بود و انتظار می رود در دوره 2019-2024 با ارزش CAGR 27.30٪  باشد وتا سال 2024 به ارزش 38.97 میلیارد دلار برسد.

ظهور شبکه های تحویل محتوای تلفن همراه ، افزایش ترافیک اینترنت و افزایش محتوای ویدئویی از طریق اینترنت از جمله مواردی است که فرصت های رشد را در بازار شبکه های تحویل محتوا فراهم می کند.

اینترنت همیشه در حال پیشرفت است . همچنین نیاز به وب سایت های سریعتر و تجربه کاربری بهتر نیز وجود دارد. امروزه ، تعداد بیشتری ارائه دهنده CDN وجود دارد ، اما در اینجا یک لیست از چند مورد برتر وجود دارد:

  1. Google Cloud CDN 
  2. Amazon CloudFront
  3. AKAMAI
  4. Microsoft Azure CDN

منبع : https://www.globaldots.com/content-delivery-network-explained

  • بازار تخصصی شبکه
  • 28 مهر 1399
  • 1 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

بستن
مقایسه
X